STATUT
PRZEDSZKOLA
ZGROMADZENIA SŁUŻEBNIC
NAJŚWIĘTSZEGO SERCA JEZUSOWEGO
Rozdział 1
Nazwa i typ Przedszkola
§ 1
- Przedszkole Zgromadzenia Służebnic Najświętszego Serca Jezusowego (nazwa skrócona: Przedszkole Sióstr Sercanek), zwane dalej „Przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym.
- Siedzibą Przedszkola jest budynek przy pl. gen. Wł. Sikorskiego 12 w Krakowie.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Zgromadzenie Służebnic Najświętszego Serca Jezusowego, zwane dalej „Zgromadzeniem”.
- Siedziba organu prowadzącego mieści się przy ul. Garncarskiej 24 w Krakowie.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Małopolski Kurator Oświaty.
§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu;
- dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola;
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Zgromadzenie.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Za szczególny cel wychowania Przedszkole przyjmuje kształtowanie u wychowanków postawy ufnej miłości do Najświętszego Serca Jezusowego oraz szerzenie Królestwa miłości tego Serca wśród dzieci i ich rodzin, a tym samym uwrażliwianie na drugiego człowieka.
- Do zadań Przedszkola należy:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi w punkcie 12) podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 4
- Przedszkole udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na organizowaniu i prowadzeniu porad, konsultacji i szkoleń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
-
- rodziców dziecka
- Dyrektora Przedszkola
- nauczyciela
- poradni.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w Przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dziećmi oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
-
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć logopedycznych;
- porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Przedszkolu organizuje Dyrektor.
- Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
-
- planowanie i koordynowanie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin dla poszczególnych form, które będą realizowane;
- współpraca z:
- rodzicami dzieci;
- poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
- placówkami doskonalenia nauczycieli.
- Do zadań nauczyciela i wychowawcy w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci;
- rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
- udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
§ 5
- Zadania Przedszkola są realizowane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- W Przedszkolu przestrzega się następujących zasad:
- wszystkie zajęcia prowadzone są pod nadzorem nauczyciela;
- dziecko nie może pozostawać bez opieki nauczyciela lub pomocy wychowawczej;
- podczas spacerów poza terenem Przedszkola opiekę nad grupą sprawuje dwóch opiekunów;
- sprzęt, z którego korzystają dzieci, jest sprawny i bezpieczny;
- nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sala zabaw, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia;
- nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola stosują przepisy bhp i ppoż.
- Przedszkole dba o zdrowie dzieci poprzez:
- wdrażanie do dbałości o higienę osobistą;
- przestrzeganie przepisów w zakresie higieny i bezpieczeństwa;
- zachowanie właściwych proporcji między nauką i zabawą;
- respektowanie stosowania odżywiania wynikającego ze stanu zdrowia dziecka, w tym alergii;
- organizowanie zajęć na powietrzu.
- W zakresie promocji i ochrony zdrowia Przedszkole:
- współpracuje z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej
i zdrowego stylu życia dzieci; - przeprowadza zajęcia z pielęgniarką i lekarzem;
- w realizowanych programach uwzględnia treści dotyczące dbałości o zdrowie i higienę;
- prowadzi edukację zdrowotną dzieci.
- współpracuje z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej
§ 6
- Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem, dostosowując metody
i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych. - Dzieci przebywające w Przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze zgodnie z programem wychowania przedszkolnego i miesięcznym planem zajęć.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciel może opuścić dzieci tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej do tego osoby.
- W wypadku nieobecności wychowawcy lub innego nauczyciela zastępstwo pełni nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora.
§ 7
- W Przedszkolu organizuje się spacery i wycieczki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Wycieczki i spacery poza teren Przedszkola odbywają się z udziałem wymaganej liczby opiekunów.
- W trakcie spaceru poza terenem Przedszkola, ale w obrębie tej samej miejscowości, opiekę nad grupą 15 dzieci powinna sprawować co najmniej jedna osoba.
- Wycieczki całodzienne dzieci poza teren Przedszkola odbywają się za pisemną zgodą rodziców/prawnych opiekunów.
- Podczas wycieczki organizowanej poza teren Przedszkola, kiedy konieczne jest skorzystanie ze środków komunikacji, opiekę nad grupą do 10 dzieci powinna sprawować jedna osoba.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku
w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. Nauczyciel jest zobowiązany powiadomić Dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 8
- Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna.
- Dyrektor Przedszkola zostaje mianowany przez Przełożoną Generalną Zgromadzenia.
- Przedszkolem kieruje Dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników Przedszkola oraz przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor Przedszkola w szczególności:
- kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami finansowymi Przedszkola;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
- wydaje decyzje administracyjne w sprawie:
- skreślenia dziecka z listy uczęszczających do Przedszkola, jeżeli nie podlega obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
- nadania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego;
- do dnia 31 sierpnia każdego roku przedstawia Radzie Pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
- gromadzi informacje o pracy nadzorowanych nauczycieli niezbędne do dokonywania oceny ich pracy;
- dokonuje oceny pracy nauczyciela;
- dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. W szczególności decyduje o sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola odpowiedzialny jest w szczególności za:
- wychowawczo-dydaktyczny poziom Przedszkola;
- realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz z zarządzeniami organów nadzorujących Przedszkole;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i doskonalenia zawodowego;
- zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków do pracy.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
- Dyrektor jest obowiązany powiadomić do dnia 30 września dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
- Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego.
§ 9
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz
w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego Przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej. - Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
- ustalanie regulaminu swojej działalności;
- przygotowywanie projektu statutu albo jego zmian.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola;
- propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- dopuszczenie do użytku w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 6, niezgodnych z przepisami prawa.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Teksty uchwał są rejestrowane i przechowywane osobno.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Zadania i obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej oraz członków Rady Pedagogicznej, sposób głosowania, formy i sposób protokołowania i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej określa ,,Regulamin działalności Rady Pedagogicznej”. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem.
§ 10
- Organy Przedszkola działają w ramach posiadanych kompetencji i regulaminów tak, aby przede wszystkim:
- gwarantowały każdemu z nich możliwoś
- swobodnego działania i podejmowania decyzji;
- zapewniały bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o planowanych i podejmowanych działaniach lub decyzjach.
- Bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach umożliwiają:
- wspólne spotkania;
- wzajemne przekazywanie informacji.
§ 11
- W razie zaistnienia sporu między organami Przedszkola głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ustalenia form i sposobów rozstrzygnięcia sporu na terenie Przedszkola.
- W przypadku braku możliwości rozstrzygnięcia sporu na terenie Przedszkola strony mogą zwrócić się o pomoc w jego rozstrzygnięciu do mediatora zewnętrznego.
Rozdział 4
Organizacja Przedszkola
§ 12
- Przedszkole pracuje cały rok szkolny, z wyjątkiem wyznaczonych przez organ prowadzący Przedszkole przerw, które obejmują:
- w czasie wakacyjnym okres od 16 lipca do 31 sierpnia
- Wigilię Bożego Narodzenia;
- Wielki Piątek;
- Uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa (święto tytularne Zgromadzenia).
- Dnia 31 grudnia Przedszkole jest czynne do godz. 13.00.
- Dyrektor opracowuje na każdy rok szkolny arkusz organizacji Przedszkola, w którym określa w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii;
- czas pracy Przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników ogółem, w tym zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach, oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
- liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia realizowanych w szczególności przez pedagoga, logopedę i innych nauczycieli.
- Organ prowadzący, po uzyskaniu opinii Małopolskiego Kuratora Oświaty, zatwierdza arkusz organizacji Przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.
- W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Przedszkola do dnia 30 września opinie, o których w ust. 5 i 7 stosuje się odpowiednio.
- W przypadku zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Przedszkola po 30 września zmiany te zatwierdza organ prowadzący.
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 13
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych zajęć w przedszkolu powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych zajęć z religii powinien wynosić:
- z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
§ 14
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale wynosi nie więcej niż 25.
- Zasady powierzania oddziału i zadania wychowawcy oddziału określa § 24.
§ 15
- Rodzice dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola z zastrzeżeniem ust. 2. Opiekę na dzieckiem w drodze do Przedszkola i z Przedszkola sprawują rodzice.
- Rodzice mogą upoważnić pełnoletnią osobę do odbioru dziecka z Przedszkola. Upoważnienie powinno zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu tożsamości, oraz własnoręczny podpis rodzica. Jednorazowe upoważnienia przechowuje wychowawca w dokumentacji Przedszkola przez tydzień.
- Rodzice lub osoba upoważniona powinna przyprowadzić dziecko do szatni i oddać pod opiekę nauczyciela.
- W przypadku wcześniejszego odebrania dziecka z Przedszkola nauczyciel odnotowuje nieobecność dziecka w Przedszkolu w dzienniku zajęć, a także godzinę odbioru dziecka.
- Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie, która ze względu na swój stan (np. nietrzeźwość) stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa.
- Rodzice mają obowiązek odebrania dziecka z przedszkola do godziny jego zamknięcia. W przypadku, gdy rodzice lub osoba upoważniona nie odbiera dziecka z Przedszkola, dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez Dyrektora.
- Przedszkole podejmuje działania związane z kontaktowaniem się z rodzicami lub osobami upoważnionymi, które nie odebrały dziecka z Przedszkola. Nauczyciel lub osoba dyżurująca o nieodebraniu dziecka w terminie zawiadamia Dyrektora.
- W przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola przez rodziców oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami upoważnionymi Dyrektor lub nauczyciel podejmie decyzję o wezwaniu policji.
- Żądanie jednego z rodziców dotyczące niewydawania dziecka z Przedszkola drugiemu z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania stosownym orzeczeniem sądowym.
§ 16
- Świadczenia udzielane przez Przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu, ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustala się zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu opłaty, o których mowa ust. 2, są obniżone odpowiednio do czasu trwania nieobecności.
- Na działalność Przedszkola, w tym na prowadzoną w nim pomoc charytatywną, Przedszkole może otrzymywać inne dotacje, dary oraz dowolne datki od rodziców i ofiarodawców.
- Przedszkole prowadzi własną kuchnię i zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala Dyrektor w porozumieniu z rodzicami.
- Wyżywienie dzieci może być dofinansowane.
- W przedszkolu mogą być stosowane ulgi i okresowe zwolnienia z odpłatności w przypadku ciężkiej sytuacji materialnej dziecka. O udzieleniu ulgi lub zwolnieniu z odpłatności decyduje Dyrektor Przedszkola.
§ 17
- Współdziałanie przedszkola z rodzicami ma w szczególności formę:
- spotkań organizowanych w miarę bieżących potrzeb:
- informacyjnych;
- organizacyjnych;
- uroczystości przedszkolnych;
- rozmów indywidualnych;
- konsultacji;
- imprez okolicznościowych.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 18
- W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola z uwzględnieniem postanowień niniejszego statutu.
- Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników Przedszkola regulują przepisy Kodeksu pracy.
- Cele i zadania statutowe Przedszkola – katolickiej instytucji wychowawczej – pozostają w bezpośrednim związku z religią katolicką. Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania i nauczania dzieci. Dyrektor Przedszkola w zatrudnianiu nauczycieli, także innych pracowników, zobowiązany jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją Przedszkola – przez pracę i przykład życia w Przedszkolu i poza nim – oraz realizować zadania edukacyjne zgodnie z etosem Przedszkola zapisanym
w statucie.
§ 19
- Do zakresu zadań nauczyciela związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy:
- zapewnienie dzieciom stałej opieki gwarantującej dzieciom bezpieczeństwo podczas prowadzonych zajęć;
- przestrzeganie ustaleń porządkowych dotyczących przemieszczania się dzieci po Przedszkolu;
- zwracanie uwagi na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego wypadku, w tym podczas przebywania dzieci na zewnątrz budynku;
- zapewnienie bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek;
- Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci bez opieki innego nauczyciela lub pomocy wychowawczej.
§ 20
- Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współdziałania z rodzicami należy:
- systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w Przedszkolu;
- zapoznawanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych w tej podstawie wiadomości i umiejętności;
- informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają;
- zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach Przedszkola poprzez:
- wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci;
- pomoc w organizowaniu wycieczek, wyjść do teatru;
- informowanie rodziców o zachowaniu dziecka w Przedszkolu i w grupie rówieśniczej oraz o jego rozwoju;
- organizowanie wystawy prac dzieci;
- w miarę potrzeb organizowanie spotkań z rodzicami.
§ 21
- Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy:
- przedstawianie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego;
- przygotowywanie miesięcznych planów pracy wychowawczo-dydaktycznej;
- prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej w godzinach określonych w szczegółowym planie dnia danej grupy.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
§ 22
- Nauczyciel jest obowiązany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
- Nauczyciel dokumentuje obserwacje pedagogiczne w „Arkuszu obserwacji dziecka”.
- Arkusz obserwacji dziecka stanowi podstawę do sporządzenia przez nauczyciela „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej. Tę informację nauczyciel przekazuje rodzicom do końca kwietnia.
§ 23
- Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną należy:
- wspólne rozpoznawanie możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka;
- uzgadnianie kierunków i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu;
- informowanie o postępach dziecka.
- W zakresie realizacji zadań związanych z opieką zdrowotną nauczyciel:
- informuje rodziców o złym samopoczuciu dziecka;
- w razie potrzeby udziela pierwszej pomocy;
- nie stosuje wobec dziecka zabiegów lekarskich.
§ 24
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli, zwanych dalej „wychowawcami”, zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań z uwzględnieniem propozycji rodziców dzieci z danego oddziału.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jest wskazane, aby ten sam lub ci sami wychowawcy opiekowali się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
- Do zadań wychowawcy należy:
- planowanie pracy wychowawczej powierzonego oddziału;
- ustalanie dla danego oddziału szczegółowego rozkładu dnia na podstawie ramowego rozkładu dnia;
- współdziałanie z rodzicami w zakresie realizacji zadań wychowawczych Przedszkola;
- prowadzenie dziennika oddziału przedszkolnego;
- troska o własną formację duchową;
- poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie umiejętności wychowawczych.
- W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może odwołać nauczyciela z funkcji wychowawcy.
§ 25
- Do zakresu zadań innych pracowników Przedszkola w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole należy:
- przestrzeganie przyjętych w Przedszkolu zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw organizacyjno-porządkowych;
- właściwe reagowanie na zauważone ryzykowne zachowania dzieci poprzez powiadamianie o nich wychowawcy i Dyrektora;
- uniemożliwianie dzieciom wstępu do kuchni i na jej zaplecze.
§ 26
- Do zakresu zadań pomocy nauczyciela należy:
- towarzyszenie nauczycielowi podczas zabaw i zajęć z dziećmi, jeżeli w danym czasie nie wykonuje innych powierzonych zadań;
- udział w spacerach lub wyjściach do kina, teatru i na wycieczkach;
- udział w imprezach, uroczystościach i zajęciach grupy wymagających jego obecności;
- przygotowywanie pomocy do zajęć wg zaleceń nauczyciela;
- pomoc dzieciom w ubieraniu się i rozbieraniu podczas wyjść na powietrze;
- pomoc dzieciom przy myciu rąk, korzystaniu z toalety;
- organizowanie wypoczynku dzieci;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci;
- dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy;
- wykonywanie innych poleceń dyrektora.
§ 27
- Do zakresu obowiązków woźnej oddziałowej należy:
- utrzymanie pomieszczeń Przedszkola w czystości;
- zgłaszanie usterek i awarii;
- pomoc przy podawaniu posiłków;
- zmywanie naczyń po posiłkach;
- pomoc dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu podczas leżakowania, wyjścia na powietrze;
- pomoc dzieciom podczas wykonywania czynności higienicznych;
- pomoc nauczycielowi w czasie spacerów i wycieczek;
- wykonywanie innych poleceń Dyrektora.
§ 28
- Pracownik obsługi biurowej podlega bezpośrednio Dyrektorowi i do zakresu jego obowiązków należy:
- czuwanie nad terminową realizacją wydawanych zarządzeń własnych
i organów nadrzędnych Przedszkola; - wydawanie niezbędnych zaświadczeń pracownikom;
- przygotowywanie dokumentacji sekretariatu do archiwum;
- prowadzenie rachunkowości przychodów i rozchodów;
- prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej do ZUS i US;
- prowadzenie i aktualizowanie dokumentacji dotyczącej dzieci uczęszczają-cych do Przedszkola;
- prowadzenie rejestru pracowniczych książeczek zdrowia i kontrola nad ich ważnością,
- rejestrowanie pism urzędowych przychodzących i wychodzących wg instrukcji kancelaryjnej;
- nadzór nad przestrzeganiem terminów przeglądów technicznych w zakresie bhp i ppoż.;
- zaopatrywanie sekretariatu w potrzebne artykuły biurowe i papiernicze;
- przestrzeganie polityki bezpieczeństwa ochrony danych osobowych Przedszkola;
- wykonywanie innych poleceń Dyrektora w zakresie zajmowanego stanowiska.
- czuwanie nad terminową realizacją wydawanych zarządzeń własnych
Rozdział 6
Dzieci w Przedszkolu
§ 29
- Dziecku w Przedszkolu przysługują prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, a w szczególności prawo do:
- szacunku i troski, co wyraża się postawą miłości, opieki i akceptacji jego osoby;
- poszanowania godności osobistej;
- bezpieczeństwa;
- pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- prawidłowego rozwijania się na płaszczyźnie fizycznej, intelektualnej, moralnej, duchowej i społecznej;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju;
- podejmowania decyzji i możliwości wyboru;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- wyznawania i praktykowania wiary katolickiej;
- poszanowania własności;
- rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów.
- Do obowiązków dziecka należy:
- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych dzieci;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego, a szczególnie;
- okazywanie szacunku dorosłym i dzieciom;
- używanie form grzecznościowych wobec osób dorosłych i dzieci;
- pomaganie dzieciom młodszym;
- staranie się o utrzymanie porządku wokół siebie (sprzątanie zabawek);
- przestrzeganie zakazów i nakazów dotyczących bezpieczeństwa w Przedszkolu i poza nim;
- wywiązywanie się z przydzielonych zadań.
- Dyrektor może skreślić dziecko z listy dzieci w przypadku:
- nieobecności dziecka na zajęciach w Przedszkolu przez miesiąc bez zgłoszenia tego faktu;
- gdy zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu jego samego i innych dzieci i z tego powodu dziecko wymaga dodatkowej opieki osoby dorosłej;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu.
- W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy w sytuacji opisanej w ust. 3 dyrektor zobowiązany jest wcześniej podjąć następujące działania:
- zawiadomić rodziców o konieczności podjęcia współpracy w celu korekcji zachowań dziecka;
- zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią pomoc.
- Jeżeli działania, o których mowa w ust. 4, nie przynoszą oczekiwanych efektów, dyrektor skreśla dziecko z listy dzieci Przedszkola.
- Skreślenie dziecka z listy dzieci Przedszkola nie dotyczy dziecka odbywającego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
§ 30
- Współdziałanie z rodzicami ma na celu stworzenie warunków do jak najlepszego, wszechstronnego rozwoju dzieci, wzajemnego wpierania w procesie wychowania i realizacji celów i zadań Przedszkola. Współdziałanie opiera się na wzajemnym zaufaniu i szacunku.
- Rodzice mają prawo do:
- uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- znajomości realizowanego w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego;
- ochrony danych osobowych własnych i swojego dziecka;
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków i opinii na temat pracy Przedszkola.
- Rodzice obowiązani są do:
- przestrzegania niniejszego statutu;
- regularnego kontaktowania się z nauczycielem;
- terminowego uiszczania odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu;
- informowania o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, w tym niezwłocznego zawiadamiania o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- zaopatrzenia dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
- przyprowadzania wyłącznie zdrowego dziecka do Przedszkola bez objawów nieżytu dróg oddechowych (katar, kaszel);
- natychmiastowego odbioru dziecka z Przedszkola w przypadku nagle pojawiającej się infekcji;
- po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą trwającą dłużej niż 10 dni, po każdej chorobie zakaźnej rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka, zezwalającego na kontakty z innymi dziećmi;
- przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola, zgodnie § 15, przez osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
- współpracy z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i Przedszkola;
- uczestniczenia w zebraniach organizowanych w Przedszkolu;
- zgłoszenia zmian adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do Przedszkola;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu na spełnianie przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego poza Przedszkolem;
- usprawiedliwiania każdorazowej nieobecności dziecka w Przedszkolu ustnie, a w przypadku dłuższej nieobecności pisemnie.
- W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w Przedszkolu odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje Dyrektorowi uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia i rozwoju psychofizycznym dziecka.
§ 31
- Za zgodą rodziców dzieci są ubezpieczane w wybranej instytucji ubezpieczeniowej.
- Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice bądź opiekunowie dziecka we wrześniu na początku roku szkolnego.
§ 32
- Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia.
§ 33
- Kryteria, które brane są pod uwagę przy przyjmowaniu dzieci do Przedszkola, określa organ prowadzący.
- Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez Dyrektora. Skład komisji i zadania komisji rekrutacyjnej określają odrębne przepisy.
- O przyjęciu dziecka do Przedszkola w ciągu roku szkolnego decyduje Dyrektor.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 34
- Przedszkole prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nazwa Przedszkola może być używana w pełnym lub skróconym brzmieniu.
§ 36
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmian. Zmiany w statucie uchwala Rada Pedagogiczna.
- Po nowelizacji statutu Dyrektor opracowuje ujednolicony tekst statutu.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- udostępnienie statutu przez Dyrektora przedszkola zainteresowanym osobom;
- zapoznanie rodziców z postanowieniami statutu.